Svenska vs. danska

Att hitta något att göra ikväll var inte så svårt. Mina host parents hade över några vänner från Maryland samt Montclair, familjen från Maryland hade med sig sin danska inneboende Anders så jag snackade med honom hela kvällen. Det stora samtalsämnet var såklart skillnader och likheter mellan svenska och danska. Han förstår svenska och han kan enligt honom själv även prata svenska (det var inte helt dåligt men man hör ju att han inte kommer från Sverige) och jag varken pratar eller förstår danska när jag hör det. Att läsa danska är dock inte så svårt. Anders tycker att svenska och danska är jättelika och jag säger att det är två totalt olika språk. Visst finns det likheter men det finns det ju för fasen mellan svenska och engelska oxå. Jag menar, hans namn till exempel: Anders. Ni vet ju hur vi säger det på svenska, men vet ni hur det sägs på danska? "Annas". Vart är likheten?? Anders stod fast vid att svenska och danska är superlika och var övertygad om att jag förstod vad han sa när han pratade danska med mig. Jag förstod inte ett ord... Haha, roligt hade vi iaf, speciellt när alla kids (totalt sju stycken) lade sig i våra diskussioner om ifall svenska och danska är lika eller inte. Mina kids stod såklart på min sida ;)

Den här Anders var iaf sjukt trevlig. Synd att han för tillfället bor i Maryland, 6 timmar härifrån... Fast han åker hem till Danmark om två veckor. Kul för honom! Förutom danska och engelska (och svenska enligt honom själv) så pratar han även tyska vilket jag fick veta när jag sa att jag kunde tyska oxå... Oj oj, min tyska är inte den bästa men jämfört med honom så är jag verkligen urkass! Fast han bor 20 mil från den tyska gränsen så det är väl inte så konstigt kanske att han är grym även på det. Lite avis är jag allt...

Haha, som ni märker så tyckte jag verkligen om att snacka med den här killen, vilket även min host mom märkte. Jag vet inte riktigt om jag ser fram emot morgonens jobb, då kommer jag garanterat få en massa kommentarer från min host dad om det oxå... :P

Update 5/6 2012: Pratade lite grann med en annan dansk idag och jag frågade henne om hon tycker att svenska och danska låter lika. Först sa hon ja, men efter ett tag sa hon oxå att hon tycker att tyska och danska är mer lika. Hah Annas, där hör du!! Tihi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0