2012-11-24

West Village
Lower Manhattan
Statue of Liberty
Jag och Frihetsgudinnan
Utsikten från Central Park, så mycket finare i verkligheten!!
Guggenheim
 
Vad tänker ni på om jag säger hästar, drakar och dinosaurier? Jag kan slå vad om att ni definitivt inte tänker på New York, men faktiskt så är det precis det jag har sett i New York idag. Eller snarare ikväll. Låt mig ta det från början:

Jag åkte dit med Rilana och det som är så bra med att åka dit med någon som typ inte har sett nånting är att jag har totalt fria händer att planera precis vad jag vill. Första stoppet idag blev Sockerbit (alltså, jag vill inte veta hur mycket pengar jag har spenderat där...) där jag introducerade Rilana för svenskt lösgodis. När hon såg att de hade Maoam, som tydligen är tyskt, så blev hon helt galen och ville knappt gå därifrån, haha. Dock hade vi bestämt att vi skulle åka ut till Staten Island för att kika på Statue of Liberty, så efter nån halvtimme eller så lämnade vi bästa butiken i NY och åkte ut till Staten Island. Vi fick njuta av ögongodis i form av Lower Manhattan-skylinen och Statue of Liberty vilket inte var så dumt. Tillbaka på Manhattan åkte vi upp till Upper West Side för att äta hamburgare på Shake Shack (fortfarande bästa burgaren i New York) och sen gick vi genom Central Park till Upper East Side för att besöka The Guggenheim, och det är där jag har sett hästar, drakar och dinosaurier idag.

Guggenheim är ju som ni vet ett konstmuseum. Vanligtvis har de en blandning av modern och gammal konst, vilket funkar för mig, men idag hade de en speciell utställning, en utställning så speciell så att de hade den i hela museet och inte bara i ett rum som de har med alla andra "speciella utställningar". Utställningen kallas Picasso Black and White och består bara av målningar av Picasso. Jag är nog på riktigt den värsta personen man kan släppa lös i ett museum med bara gamla, konstiga målningar för jag kan inte ta det seriöst. Jag tittar på alla andra i museet och ser hur de står framför en målning av arbetande kvinnor och har huvudet lite på sned, lyssnar på vad audioguiden har att säga och ser sådär himla seriösa och kunniga ut. Det är så långt ifrån mig man kan komma. Visst kan jag ha huvudet på sned, men det är för att jag försöker förstå vad målningen faktiskt föreställer. Ibland lyssnar jag oxå på audioguiden men mest för att jag vill veta vad som fick konstnären att måla det han målade (vilket man aldrig får veta, bummer). Att se seriös och kunnig ut kan jag inte, för jag bara ler ironiskt åt alla målningar istället. Idag gick det längre än till ett leende, idag ledde all seriositet kring målningarna till gapskratt både för mig och Rilana. Vi gick förbi en målning som hette nånting med Woman - man kunde verkligen inte se att det var en kvinna han hade målat, utan det såg mer ut som en dinosaurie och vi skrattade lite för högt, lite för länge, åt detta. Nästa bild var även det en målning av en kvinna, men ännu en gång kunde man inte se det utan det såg mer ut som en drake. Vi skrattade lite för högt, lite för länge, även åt denna målning. Den tredje målningen vi gick förbi på samma våning var en målning av en häst som ni kan se bild av där uppe. Denna målning gjorde att vi skrattade ännu högre och ännu längre, för hästen ser ju på riktigt helt galen ut. Eller hur? Dock blev jag helt kär i denna målning, så kär så att jag betalade nästan 2 dollar för ett vykort föreställande denna vackra häst. Jag ska rama in det och hänga upp på väggen här hade jag tänkt.

Så där har ni förklaringen till varför jag har sett hästar, drakar och dinosaurier i New York idag. The Guggenheim is the place to be, iaf till och med den 23 januari 2013. Jag måste fråga er en sak förresten, en sak som jag frågade Rilana tidigare men aldrig fick nåt svar på: tror ni att Picasso tyckte att han var bra på att måla? Var han stolt över sina verk? Jag menar, vissa av hans målningar är ju helt groteska lixom, tyckte han oxå det? Det är såna frågor har har efter att ha varit på ett konstmuseum, då förstår ni kanske hur bra jag och konst går ihop. Jag hade hur som helst åtta fantastiskt mysiga timmar i fina New York. Nu är det dags att släcka ner här, imorgon är det Skypedejt med min fina Monika som gäller, längtar! <3

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ha,ha,ha! Skönt att inte bara jag känner mig helt malplacerad på the Guggenheim. KONSTigaste muséet ever enligt mig. Meningar absolut inte att vi gick dit.
Tavlan av hästen skulle kunna vara målad under Franco- tiden och föreställa Franco himself. Men jag vet inte.
Varför skulle Picasso inte kunna gilla sina verk? Självklart var han stolt över sin konst även om inte vi kan förstå det eller ens gillar den. Alla tycker vi olika.
Idag kommer Mikaela och Oscar hit en sväng. Daniel ska därför gå upp redan kl 9. Helt chockerande =O
Ha en trevlig Skype- dejt idag. Hälsa Mona från oss alla.
Kram på dig!

2012-11-25 @ 07:57:10
Postat av: Mamma

Alltså! Jag blir så trött på iPads stavningshjälp ibland :-( Det ska stå ångrar inte istället för meningar

2012-11-25 @ 07:59:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0