2012-09-25

Okej, det som hände igår med läxorna var visst inte such a big deal. Känns skönt det. 

Min dag var himla trevlig. Jag fixade lite med tvätten först, sen mötte jag upp en ny au pair från Tyskland, Carla, och hennes kompis från England på Starbucks i downtown Montclair för en snabb kaffe. Stötte på Franzi och Jana när jag var på posten, samt Julia och Michele utanför Starbucks i Upper Montclair, dock stannade jag inte länge då jag skulle ta vovven på promenad och lite sådär. Kidsen hade inga läxor idag så jag kunde typ bara slappa hela eftermiddagen. Spelade lite basket, fotboll och tennis med C, sen bar det av till A's simträning för första gången sen typ maj eller nåt. Under den timmen hon var där så hann jag prata massor med min mysiga värdfamilj vilket C var himla glad över, han brukar ofta säga till mig att jag träffar mina vänner för ofta... :P 

Kvällens planer var att kolla på säsongspremiären av New Girl, men så smsade Julia och sa att den där hetare-än-hetast-killen på Let's YO! jobbade idag igen, så då råkade det visst bli en sväng dit... Och där träffade jag, förutom Julia, Nawal, Sabine, Lisa, Michele och massor av folk från Cultural Care, bland annat en kille! Ja, ni läste rätt - en manlig au pair. Från Venezuela. Han har varit här i tre år nu, så han kan verkligen Montclair och New York. Ganska coolt, och framförallt roligt att prata med en kille. Det händer lixom inte alltför ofta här borta. 

Imorgon är jag ledig större delen av dagen, det är en annan judisk högtid (kommer tyvärr inte ihåg namnet just nu, men jag ska berätta mer om det imorgon) och min värdmamma är hemma från jobbet så jag ska bara vara med kidsen ungefär två timmar, sen är jag ledig resten av dagen. Det är ju härligt kan tyckas, men då kan jag tala om att inga barn har skola imorgon vilket betyder att alla au pairer kommer jobba hela dagen vilket betyder att jag inte har nån att umgås med. Så ja, mina planer för imorgon blir väl att kolla på Svenska Hollywoodfruar, ta en promenad kanske, eller en sväng till gymmet där jag inte har satt min fot på typ en månad? Vi får väl se vad som händer. På kvällen ska jag iaf hem till Franzi och fira den här judiska högtiden, tillsammans med hennes värdfamilj och min värdfamilj (ni vet, de känner ju varandra sådär superbra) så det kan nog bli mysigt men fram till dess vet jag som sagt inte vad som händer. Oj oj, nu blir detta ett extremt långt inlägg märker jag... Ska nog avsluta det nu, så att ni orkar läsa allting. Happy Wednesday guys!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Men Emma då! Man får väl inte glömma av såna viktiga högtider heller. Det är ju för jösse nam Rosh Hashana, det judiska nyåret. Du kommer att bjudas på en massa sötsaker för att få ett nytt sött (dvs gott) år. Låter väl trevligt =) sedan är det dags för fastan & några dagar för eftertanke tills den slutliga domen faller. Hur har du levt ditt liv sen senaste Rosh Hashana egentligen? När fastan är slut tror jag det är dags för Jom Kippur men jag är absolut inte säker & jag vet inte vad det innebär. Men jag antar att man firar fastans slut ungefär som vi gör till påsk. Hoppas du får ett trevligt nyår =)

Svar: Nej, Rosh Hashana var förra veckan. Idag är det Yom Kipur vilket typ det du säger, fsat fastan började igår och slutar idag, så jag ska ha "break" fast (bryt fastan lixom) hos Marissa idag. Men Rosh Hashana är som sagt början på det judiska nyåret och Yom Kipur avslutar det.
Emma

2012-09-26 @ 07:14:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0