Välkomna till Upper Montclair!


Valley Road rakt fram.

Typ så här ser det ut på alla gator i området.

Busshållsplats.

De flesta husen ser ut som eller liknar dessa.

Här finns väldigt många träd, det borde Sverige testa!

De flesta butikerna finns i hus som liknar dessa. Just detta är apoteket Kiel's som ligger ungefär en minuts promenad från mig.

Min gata!

När jag gick hem från banken och Starbucks idag så tog jag några bilder, mest för pappas skull som gärna vill se hur det ser ut här, men även för er andra såklart.

Ja, så här ser det alltså ut när man går/kör från Valley Road och hem till mig. Montclair är ett väldigt fint område, det är här alla rika familjer väljer att bo. Enligt den trevlige amerikanen som jag och Hanna pratade med på planet från Wien så finns det mycket "gamla pengar" här och ja, jag håller med. Men jag trivs! Så skönt att bo i ett lugnt område bara ett par minuter från shoppinggatan Valley Road som sen leder till de andra stora gatorna här, Bloomfield Avenue och Grove Street. Måste erkänna oxå att det är ett ännu större plus att jag bor bara en 50 minuter lång bussresa från New York City...

Kommentarer
Postat av: Pappa

Tack för bilderna. Det är kul att se hur du bor. Kram pappa

2012-01-21 @ 07:56:14
Postat av: Mamma

Vad fint det verkar! Till våren & sommaren när löven kommer blir det nog ännu finare. Vi konstaterade här hemma att du har hamnat på rätt ställe i ett lite mindre samhälle men framförallt med närheten till NYC 😄. Ha nu en underbar dag i din favoritstad! Kram

2012-01-21 @ 09:11:49
Postat av: L&L

Hej Emma

Det är något lusstigt med att få se lite bilder.

För något i själen gör att man skapar alltid en EGEN bild, typ som när man läser böcker eller hör en röst på Radio, när de sedan dyker upp på film eller TV så förvånas man, VAD FEL man hade. Men alla ens sinnen vill på något sätt vara med och bidra och hittar pss en egen bild. Men Sinnet: Synen!, vill på något sätt ha sitt, FÖRST!

Bilderna skapa sedan ett bra stöd till de andra sinnena som tar stöd från andra erfarenheter/minnen.

Nåja.

Gatornas storlek ger nu en klart bättre känsla av trafikens tempo. Husens storlek, material och still kan man koppla till både filmer man sett och egna upplevelser, det var trevligt! Tack.



Vi har nu varit inne på Googlemaps och hittat, (sett och "gått" längs) Valley Road och passerat Kiel's. Vi förstår nu lite mer vart du faktiskt är. (Jag trodde du var öster om NYC iom att du landade på JFK. Fattar du hur fel det blev? ;-) ). Montclair blir säkert, som Mamma säger, riktigt vackert och fyllt med nya intryck, lukter och färger, när våren kommer.



Googles "promenad bilder", längs Valley Road, avslöjar inget om detta. De visar på en mulen och disg höst(?). Som vanligt får bilderna inte vara nya, utan är nog 1-3 år gamla, (??? Jo, för vägmarkeringarna är fräschare på dina bilder).



Området verkar behagligt och lagom. Allt är säkert inte så, speciellt inte 50 min. öster ut med buss. Men du, snälla, var aldrig själv i NYC och visa inte ett turistbeteende, (kamera runt halsen, typ). Undvik att ha oumbärliga värdesaker samlat i öppna och lösa väskor. NYC har blivt MYCKET, mycket lugnare de senaste 20 åren iom sitt införande av sk. Nolltolerans, men ändå. En expedit avrådde mig efter sedvanligt nyfiket .."were are You from? -dialog" i en butik, att INTE ha min systemkamera, så Japanskt, i rem runt halsen...

Äsch, du vet nog redan allt antar jag.

Ta hand och var rädd om Dig.



Kram

L&L (bättre än "Jepparn'a",?)

ps.

Lördag 9.45, det snöar faktiskt, så varken "din" Högholme eller Gullholmen syns!

Och du, varför tar man buss till NYC och inte tåg/pendeltåg? Det verkar iaf finns tågspår nära Dig?

ds.

2012-01-21 @ 10:21:15
Postat av: Emma

Mamma & Pappa: Med tanke på att det är superfint nu så blir det nog ännu bättre till våren. Kram!!



L&L: Jag förstår precis hur ni menar. Speciellt med böcker som de senare gör film av brukar det bli så att det inte alls ser ut så som man föreställt sig.



Jag landade på JFK för att det var närmare Stamford tror jag (jag var ju där de fyra första dagarna på introduktionskursen), men hade jag flugit direkt till familjen så gissar jag att jag hade landat på Newark istället.



Just nu känns våren ganska långt borta, det snöar här idag oxå men förhoppningsvis försvinner det snabbt. Jag har inte sett själv än hur det ser ut ute, men enligt min väder-gadget på laptopen så är det massa minusgrader och snö. Inte okej...



Jo, du berättade det i somras och det är en av få saker jag faktiskt har tänkt på när jag är här! Både i NYC och i Montclair. Inte för att kriminaliteten här är sådär jättehög, men det finns ju alltid nån som är sugen på en kamera eller så. Så jag lovar att vara försiktig. Anledningen till att jag åker buss är för att tågen på helgerna inte går så jätteofta, men bussarna går en gång i timmen :)



Jepparna är okej, jag tycker bara att det är lite roligt ;) Kram!

2012-01-21 @ 13:58:04
Postat av: L&L

Bra att du tog det på rätt sätt. Vi vill ju inte verka vara "tjatigt vuxna". Vill så gärna att US, NJ och NYC ska visa sin bästa sida för Dig. Vi gläds med Dig, Tack för att vi får ta del av detta.



Det blev ~1 dm snö hos oss idag. Håkan har plogat. Men temp'en ligger runt +/- 1 så kanske är det inte så mycket kvar på Söndag.

Kram och sov så gott i kväll.



Ps.

Kul att Du får så fin uppskattning!

Det kan vara bra att ta fram när det ngn gng känns lite "tyngre".

Natti!

Ds.

2012-01-21 @ 23:47:42
Postat av: Monika

Haha, typiskt amerikanska hus. Men fina ärom :) Ser jättemysigt ut!

2012-01-24 @ 23:41:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0