New in

Köpte en jacka idag. Tråkig jag är som shoppar på H&M trots att jag befinner mig i USA... Jag borde ju satsa på att spendera mina pengar på alla amerikanska märken istället, men nä då, istället shoppar jag svenskt. Men men, jag är supernöjd över min jacka och struntar faktiskt i om den är svensk, amerikansk eller kinesisk. 

Ikväll var vi på Cheesecake Factory igen men bara för efterrätt den här gången. Jag var fortfarande mätt efter min lunch (resterna av mina avocado rolls från igår) så en cheesecake var definitivt tillräckligt. Tog min favorit, Wild Blueberry, så god! Mättande dock... Sen fick jag skjuts hem av Lena (efter mina tidigare erfarenheter med punka på CCF så kör jag aldrig dit längre) och nu ligger jag i min säng och hade tänkt släcka lampan alldeles strax. Godnatt på er!

Translation:
I got a new jacket today, from H&M. I should spend my money on the American brands instead af the Swedish ones, but noo, I always buy stuff att H&M. But I don't care if my jacket is Swedish, American or Chinese, I like it anyway. 

We went to Cheesecake Factory today again, for dessert. I was still full after my lunch (avocado rolls from yesterday) so a Wild Blueberry cheesecake was definitely enough for me. Then Lena took me home (because of my previous experiences with flat tires at CCF I never drive there anymore) and now I'm in my bed, going to sleep pretty soon. Goodnight guys!

Kommentarer
Postat av: Malin Westman

Hej Emma!

Hoppas att allt är bra med dig. Låter som att du lever ett inte allt för illa liv där borta på andra sidan havet ;). Bara lite nyfiken på att veta hur du tycker att det har varit nu efter ca 6 månader i USA :)? Håller själv på att söka som au pair nämligen så det hade varit intressant att veta kort, om lite allt möjligt egentligen :).

Kram Malin

Svar: Hej! Jodå, allt rullar på bra här borta! Hur är det själv? Men gud va roligt, här i USA eller nån annanstans?
Okej, ärligt talat så kan livet som au pair vara förjävligt ibland - i början hade jag rätt mycket problem med min värdfamilj, att anpassa mig till den amerikanska livsstilen tog mycket längre tid än vad jag hade räknat med, kidsen kan ibland vara hemska och hemlängtan ska vi inte ens tala om! Jag har fortfarande problem med familjen då och då men för det mesta funkar det himla bra nu, kidsen är för det mesta helt underbara och hemlängtan finns där men det är hanterbart, det är bara den där övergångsperioden som är fruktansvärt jobbig. Dock ska du veta att alla positiva saker är definitivt fler än de negativa! Till exempel så har jag träffat helgrymma tjejer (några av dom är vänner som jag kommer hålla kontakten med resten av livet, klyschigt men sant), jag har upplevt så mycket som jag inte hade kunnat göra i Sverige och lärt mig så mycket om mig själv, barn och människor rent generellt. New York är ju även det rätt coolt... Fast jag börjar tröttna på den stan nu, det säger väl lite grann om hur mycket jag har varit där :P

Jag rekommenderar verkligen att jobba som au pair ett år - det är det bästa jag har gjort i mitt liv. Det som jag tycker är viktigt är att matcha med en familj som du verkligen känner är den rätta pga hur de är som människor, inte utifrån var de bor eller sådär. Jag tror, så här i efterhand, att jag blev så exalterad över att min värdfamilj bodde så nära NY och inte riktigt tänkte så mycket på om jag egentligen skulle trivas med dom. Nu funkar det som nämnt tidigare himla bra, men det hade oxå kunnat gå riktigt illa, med rematch och sådär.

Jag tycker oxå att SI/APIA är en himla bra agency att åka med, jag var på ett CC-möte innan jag bestämde mig för att ansöka med SI/APIA och hittills har jag inte haft några som helst problem med min agency. De finns alltid där för mig, vad det än gäller - problem med familjen, frågor om visumansökan (såååå jobbigt ibland!!) eller bara om man har hemlängtan och behöver lite stöd. Man får dessutom gratis flyg hem från NY om man fullföljer sitt år, vilket ju är perfekt om man bor i NY-området :)

Detta blev inte direkt ett kort svar, men det finns ju en hel del att berätta om livet som au pair... Är det nåt mer du undrar över så är det bara att höra av dig igen :) Lycka till med ansökan! Kram E
Emma

2012-08-01 @ 23:53:29
Postat av: Malin Westman

Skönt att höra :)! Jo tack det är bra, fullt upp med jobb och annat, men det lugnar ner sig snart. I USA blir det om allt går som jag vill, håller på med matchning just nu :). Det går ju lite trögt men hoppas allt att jag ska hitta en passande familj snart. Jasså, ja det är nog svårt att föreställa sig hur det egentligen är, men skönt att du vant dig och att allt är bra nu iaf :). Att det finns fler positiva än negativa saker är mycket skönt att höra ;). Gud vad kul, ja jag tror verkligen att ett år som au pair är en helgrym upplevelse och verkligen ett minne för livet, kul att du har träffat så mycket nytt folk och att du trivs :D. Jag hade tänkt åka med cultural care, tror att dom är riktigt bra också :). Det känns som en trygg agency :). Jag tycker allt att det var ett alldeles utmärkt svar, tack så mycket :). Ha det fortsatt bra!! Kram Malin

2012-08-03 @ 22:20:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0