På plussidan 29/2 2012

Dagens tre bästa händelser:

1. Jag träffade Lena och Kathy nu ikväll, Lena hämtade upp oss och sen drog vi till Bloomfield Ave (downtown) för att äta lite frozen yogurt (ja, det stavas så på engelska) på Red Mango. Man väljer först vilken yoghurt man vill ha (man kan välja flera olika sorter, jag valde kokos, ananas och vanilj) och sen topping (fanns massor av gott - jag tog kakdeg, jordgubbar, blåbär och granola) och sen väger man den och betalar. Det var ganska dyrt men väldigt gott. Nyttigare än glass oxå!

2. Jag har äntligen tinat upp. När jag vaknade imorse så frös jag som fasen och det höll i sig hela dagen och hela kvällen, men nu när jag har fått på mig pyjamas och mina tre täcken (ja, jag brukar sova med tre täcken. Dock är de så tunna så det blir typ bara 2 egentligen) så känner jag mig helt okej igen.

3. C krånglade lite grann med mig idag men A har faktiskt varit riktigt snäll hela dagen. Det är ju väldigt positivt!

Kommentarer
Postat av: Förmanings-Lars

Hmm

Jag har svårt att lita på amerikansk matindustri, sett I backspegeln hur folket ”vuxit”. Och kollegor som städigt kommenterar andra kollegor som bott där en tid, med: -Hur mycket gick du upp?

Att bara gå på restaurang och notera portionerna man får, där filosofin att gå hungring från matbordet – är den 8:e dödssynden dvs går under mottot: -Never ever gona happen here! This is America!

Detta i kombination med oss Svenskar som uppfostras med att: Äter du inte upp får du ingen efterrätt. eller bambatanter som blänger HÅRT om man inte ätit upp. Eller.. just det, Jag hade till och med Bespisningsvakter, hej du! 2 äldre stränga gubbar som höll ordning i bamba. Det rörde allt från tvätta händerna, ordning och samtalsnivå(ljud), avdukning, till att skölja ur munnen med vatten, efter maten. Men också tillsägelse om man LÄMNADE mat.

Ack ve, det var No-No! Gå tillbaks och sätt dig det är fult att lämna mat.

Vissa blev sittandes tills det ringde in.

För att inte då tala om ”Tänk på barnen i Biafra!”… (så säger man kanske inte längre. Men många av oss äldre har nog hört det mer än 1 ggn).



Nåväl Svenskar i USA, kaaan vara en farlig kombination. Ville bara få det nämnt. Innan jag tar tag i nästa analys:

Sökte lite på

http://www.madehow.com/Volume-3/Ice-Cream.html

och

http://www.madehow.com/Volume-2/Frozen-Yogurt.html

I Relevanta avsnitt och i dem en enkel ord betraktelse ger att:

Glass beskrivs med 1053 ord medans Frozen-Yogurt behöver 1409.

Ja menar, hur svårt kan det vaaaa’?

Och där Yogurten för vissa, vilket tydligen blev en kundreaktion, upplevde för hög syra i Yogurten. Kompenserades snabbt med …… hmmm, just det, Tadam: Socker!

En billig och tung tillsats, …och pss lätt att få extra betalt för. Du nämnde ordet dyrt va?

Socker – vår tids största beroendeframkallande kolhydrat. (större än alkohol?) Och som överproduceras och med andra ord blir billig och pss en enkel och av oss konsumenter uppskattad livsmedeltillsats. Det blir ju gott!

Frozen: Jo det är självklart läskande isig, men ….det döljer vissa smaker, bl.a. SOCKER!!



Se upp Emma. Köp äkta Yogurt, häll den i en handuk som lagts i ett durkslag med en bunke under som ett stort kaffefilter, låt rinna av (gärna i kylskåpet) under 6-12 timmar. Så har du en bra fast Yogurtmassa som bas. Tillsätt ev lite hakade nötter (kan få vara canderade, lite), Gör en eller flera olika fruktmoser av olika frysta bär som du lagom upptinade mosar med gaffel eller kör i mixer, man kan göra lite av båda och sedan blanda ihop, sort för sort alltså. M est för att behålla de vackra färgerna. Och som fritt val att ev. tillsätta själv.

Servera annars blandningen som lager för lager eller lite lätt ihopmixad, något varv bara med en sked.

Eller, låt en liten mängd av bärmoset måla serveringsglasets insida Innan du fyller på med Yogurten.

Njut! och du Äkta vara! Och du Från orden Se upp Emma till hit! =152 ord!



Skulle du uppleva att Yogurten är för syrlig. Söta då för gudsskull med fast honung istället som du själv gjort flytande mha lite ljummet vatten eller ljummen mjölk! Fast honung är mer nyttig än rinnande. Honung upplevs sötare än socker men är inte det och ej heller lika ”farlig” t.o.m. mer nyttigt då ej upphettad honung även innehåller verksamma enzymer, syrakulturer och naturlig antibiotika.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1467



Ta hand om Dig!

Din egna Socialstyrelse och Amatör kock/ L

2012-03-01 @ 07:12:19
Postat av: Mamma

Det är ju väldigt bra att Förmanings- Lars har hittat allt detta matnyttiga. Då slipper jag vara den tråkiga ;) Om du nu ska hålla på att äta allt detta onyttiga så kanske du ska ta tag i det där med att motionera mera. Det där med gymkort har jag inte hört talas om mer än en gång. Kanske något att fundera på och ta tag i igen. Eller simträna ihop med A. Mer baseball med C där du satsar på homeruns varje gång eller varför inte börja med lite amerikansk fotboll. Sägs vara tuff träning där. Annars kan ju cheerleading vara din grej kanske. Powerwalking sägs också vara hälsosamt och dessutom billigt. Då blir det mer pengar över till skatten, resor, shopping och nöjen istället för att lägga alla pengar på dyr och onyttig mat. Ja då har även jag varit tråkig och har därmed förmanat klart. Fast du skall veta att Lasse har helt rätt. Det är inte fettet som är farligt utan sockret och det finns tillsatt i allt. Framförallt i USA för där är de livrädda för fett. Fett är bärare av smaker och tar man bort fett måste man tillsätta något annat som gör att det smakar lika mycket, eller mer, och godare. Och voila så slänger de in lite socker för sött gillar alla så försvann det som ev kunde varit lite nyttigt. Så sluta tänk fettfritt = nyttigt för det är inte alltid helt sant. Hoppas du inte blir alltför deppig nu över att vi inte tycker du är tillräckligt nyttig ;) Vi vill ju inte få hem en tre gånger så bred Emma för det får vi liksom inte plats med nu. Trixie får ha ditt rum för sig själv nu i två veckor och sedan blir det kanske dags att använda det som förråd ett tag tills vi har renoverat klart gillestugan, köket och vardagsrummet. Det lär ta minst ett år med tanke på att vi samtidigt skall spara pengar för att ha råd att hälsa på dig. Frågan är om det inte tar minst två år och då får du definitivt inte plats. Då får du nog bli mycket mindre än innan du åkte och det kan ju bli svårt med alla fikastunder och sån't ;)

Ha det så gott.

Kram

2012-03-01 @ 20:26:28
Postat av: Emma

Lasse: Wow, vilken kommentar. Men det är inte så att jag äter frozen yogurt varje dag, utan det är lixom ett alternativ till glass och fika på Starbucks :) Och med det menar jag att jag inte äter det till frukost eller så, utan det är lixom special occasions only typ.

2012-03-01 @ 23:58:21
URL: http://emsaupair.blogg.se/
Postat av: Emma

Mamma: Jag gick faktiskt till YMCA och skaffade ett gymkort idag - det du! $110 fattigare, men förhoppningsvis är det värt det. PWs kör jag varje morgon men det räcker inte känner jag, så på YMCA får det bli lite simmning plus att de har olika pass som man kan köra. Och så olika maskiner och vikter och så oxå förstås. Kan nog bli bra! K gillar fettfria produkter vilket smittat av sig (ännu mer) på mig så jag äter alltid det med minst fett i. Försöker att inte äta så mycket socker heller, det går bättre och bättre :)

2012-03-02 @ 00:02:57
URL: http://emsaupair.blogg.se/
Postat av: Mamma

Men Emma!!! Missade du vad jag skrev eller. Fettfritt innebär tillsats av socker i de flesta fall. Tar du det med minst fett måste du kolla att det inte innehåller socker. Jag bytte till yoghurt med 10% fett och har gått ner 5 kg se'n dess. Trots att jag har honung på. De du! Fett är inte bara farligt. Sockret däremot är väldigt fel. Speciellt det vita raffinerade sockret. Slut på föreläsningen :D Bra att du tränar ordentligt. Då kan du äta mer onyttigheter utan att det blir alltför farligt för hälsan. Ha det så bra. Kram <3

2012-03-03 @ 21:24:51
Postat av: Emma

Mamma: Men samtidigt ska man väl äta sånt man tycker om eller? Jag gillar inte när det är för mycket fett - mjölk tex (ja, jag har lärt mig att dricka mjölk här borta). Jag gillar inte alls den mjölken med massa fett i, den är ju skitäcklig. Samma med yoghurt med massa fett, den är inte heller god. Ska jag tvinga i mig äckliga saker bara för att undkomma sockret då? Det är ju inte direkt så att jag äter massa sötsaker hela dagarna så jag tror nog att jag klarar mig bra ändå. Jag har inte heller direkt ändrat mina matvanor radikalt sen jag kom hit och borde därmed äta lika mycket dåligt socker nu som innan jag åkte till USA vilket innebär att jag antagligen klarar mig lika bra här som hemma, där gick jag inte upp mer än nåt kilo på några år lixom. Men allt jag äter här borta är organiskt, innehåller det oxå massa dåligt socker?

2012-03-04 @ 06:17:16
URL: http://emsaupair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0